Friday, May 20, 2011

Salam Keropok Lekor di Angin Lalu...

Assalamualaikum WBTH...

Apa khabar semua, betemu agik kita kali tuk, dah berapa hari aku sik update blog tuk utk tatapan kitak org. 2-3 hari tuk tek aku busy sikit dengan gerai yang dibuka sempena Karnival Kesenian & Kebudayaan Sekolah-sekolah Negeri Sarawak 2011 yg berlangsung di Central Market Sarikei, di mana pada tahun tuk tek Sarikei adalah sebagai tuan rumah. Jadi, aku pun mengambil kesempatan utk membuka gerai di tempat keramaian tersebut, bukan selalu nemu nak mcm tuk kat Sarikei, org rami mcm tuk lah peluang benar nak cari pendapatan sampingan betul sik?

Jadi, selama 1 hari 1/2 ya tek aku berhempas pulas mengerah keringat yodeh..mencari rezeki utk menambah pendapatan walaupun sik seberapa, tapi adalah juak sikit rezeki dari Allah SWT yg aku dapat dalam tempoh ya tek. Gerai aku diuruskan oleh Isteri & Bonda tercinta, sambil dibantu oleh adik ipar aku. Mula2 siang ya nang x berapa rami juak org datang, mungkin juak disebabkan program ya diadakan pada hari org bekerja, cuma yg ada datang adalah peserta dan pihak PSKPP sendirik. So aku hanya bersabar ajak lah. Sekali malam ya, fuhh. sik disangka-sangka org rami berkunjung ke program ya, apa gik org sambil nangga pertandingan tarian, dak miak berjoget sik kan lah dgn tgn kosong ajak ndak, lalu bergelumok lah daknya berebut encarik nak k makan. Tumpuan utama pada malam ya adalah semestinya keropok lekor aku...hehehe..mestilah angkat bakul dirikpun ndak huhuhu..sampei sik cukup tangan dak isteri & mak aku, ni ndak agik org sik putus2 meli keropok lekor, belum sempat goreng habis gik utk org sorg tuk, dtg gik org sorg tuk..mcm ya lah situasi pada malam ya sampei aku pun kena turun padang juak walaupun dalam keadaan sik berapa sihat...al-maklumlah. Aku terpaksa turun juak ke debah ngantar stok keropok lekor tambahan dan terus dihiris kat debah ya juak...ya nang kerja akulah ya...hehe..Keadaan mcm ya tek terus berlarutan sampeilah ke hujung majlis..alhamdulillah kesemuanya berjalan lancar cuma nak dijadikan cerita, ada seorang cikgu ya tek meli keropok lekor bergaut gilak sampei terlepas plastik di tangannya, lalu mengareilah keropok tedah kat lantei..meli semua rm6, abis mengarei tek kira2 setengahlah dari nak dibeli nya tek, terus ditandahnya ajak lah nak ngarei ya tadik sebab bas dah nak berjalan, jaik ati juak aku ngenang cikgu ya tek, jadi kmk org tek nekad nak nganti baru keropok tedah ya yg gugok mun berjumpa ngan org ya agik pada keesokan harinya, ngenang rasa org juak bah kita tuk..ndak..So diteruskan lagik al-kisah tek, keropok aku pun sikit gik tinggal malam ya, terpaksa emergency order stok baru pakei jual utk hari yg seterusnya..nasib juak sempat.

Keesokan harinya pulak adalah hari penangguhan rasmi program ya tek, ngambik masa setengah hari jak. Mula2 rasa bingung juak sebab stok keropok dh kurang, pupok2 juak sepagi2 ya tek..abis juak hujungnya keropok aku dijual..program pun habis juak kira2 jam 11.30 camya..opss lupak gik sigek cerita, cun pagi ya tek tertangga cikgu yg semalam ya, yg tergugok keropok tek bah, lalu bergaut aku suruh ipar ku goreng keropok sikit k berik ngan nya tek..."TERIMAK KASIH BANYAK" padah cikgu ya, senang sa hati di padah org camya koh...ni pe ndak..sama2 jaklah cikgu owh...doa jak aku tuk murah rezeki..heheheh...

Ok lah dh panjang gilak cerita aku utk kali tuk tek, diharap kitak org terus menyokong aku dalam industri tuk yerrr.....rasa artis juak eh...doakan aku selamat maju jaya, panjang umur, murah rezeki, pergi haji 7 kali ok...seperti biasa.....


Aaaaallllluuuuusssssss!!!!..........

No comments:

Post a Comment