Sunday, June 12, 2011

Berita Terkini!!

Assalamualikum WBTH..Salam Keropok Lekor & Kentang Spring untuk semua...

Bertemu agik kita kali tuk setelah lamak sik aku updatekan blog tuk kerana kepadatan masa yang sik mengizinkan. Sebenarnya aku baruk juak balit dari kursus di Kuching hari Sabtu tuk tek. Sampei rumah jam 1.30 pm terus bersiap2 untuk bukak gerai di Pasar Malam Sarikei. Hari tuk tek, aku bukak gerai di Pasar Tamu Nyelong sia kat belakang PERKESO, fuhh rami orggg...sik ku tauk agik rupa gaya..nasib sik kelam kabut sebab dah tauk dah camni nak set up timing untuk proses kentang spring dengan cepat. Anyway terimak kasih lah kepada pelanggan2 di sia sebab begitu sporting dan sabar menunggu giliran order nya siap. Yang menariknya byk orang-orang kat Sarikei tuk belum tauk macam ni sebenarnya org molah kentang spring tuk padu, apa gik daknya, tertilit-tilit ngan aku sepagi tuk tek, segan juak sa nyawa ku di tangga dak eh..tapi aku pun ambik kesempatan show skill terus..sampei belimbak baldi entam ku sehari tuk heheheh...

My wife sik putus-putus menggoreng kentang sepagi tuk tek, start jam 9.30 pagi sampei lah kol 12.00 tghari. Kesian juak nangga tedah sampei merah muka kenak haba panas minyak. Adik ipar ku yang nulong aku digerai pun sama juak hari tuk, sampei abis di pancit minyak dak tangan mbak ngoreng keropok lekor..sebab keropok lekor tuk pandei meletup..heheheh..Terima kasih tak terhingga lah ngan dak duak ya..untuk My Wife..I lop u so much kerana sanggup berik sokongan dengan aku sepenuhnya dalam perniagaan aku tuk.

Hmm. tuk ada berita terkini dari aku yang sik berapa bagus & sedih sebab dak Pihak Majlis Daerah Sarikei nak berhentikan operasi Pasar Malam Sarikei atas sebab2 yang belum lagi dimaklumkan kepada peniaga-peniaga di sia termasuk aku. Cuma madah k mulut ajak masa aku bayar permit minggu lepas, tapi kamek org semua peniaga-peniaga di sia masih nak mempertahankan operasi di sia supaya jangan diberhentikan operasi kerana sambutan buat masa tuk adalah menggalakkan bagi kami. Kamek org dah siap buat surat dan ambik tandatangan semua peniaga semua di sia untuk diajukan kepada pihak berkenaan. Kamek org buat masa tuk masih mintak kebenaranlah daripada daknya untuk berniaga ajak di Pasar Malam sia sehinggalah mendapat arahan rasmi melalui surat daripada dak Majlis. Sedih juak rasa sebab pelanggan2 tetap aku di Pasar Malam sia memang dah ada, tapi kita tunggu ajak lah dolok apa arahan selanjutnya daripada dak Majlis. Kesimpulannya untuk makluman semua, gerai aku masih lagik di bukak kat sia buat masa tuk pada masa & tempat seperti yang anda semua sedia maklum. Mun sekiranya ada keputusan daripada pihak Majlis kelak aku akan maklumkan kepada kitak orang semua lah ok. Doakan kamek org semua masih dapat mencarik rezeki di sia orite!. Mun dah sik dapat agik kelak target aku untuk bukak gerai di hujung minggu ajak lah di Pasar Tamu Nyelong sia ajak, pagi Sabtu & Ahad InsyaAllah..

Jadi setakat tuk lah dolok untuk kali tuk sekali lagik terima kasih tidak terhingga kepada semua yang telah mengunjungi gerai aku, sokongan daripada anda semua masih lagi dialu-alukan...yang penting Keropok Lekor Badrulhj Sarikei memang kaw..kaw! sedap...Alluussssss!! & Kentang Spring Badrulhj gerenti berspring..Toing!!..Toing!!...




Caloo Bettyy....Assalamualaikum WBTH...Peace No War!


Friday, June 3, 2011

TIP BISNES ORANG CINA

Orang Cina tidak mempunyai formula khusus yang digunakan dalam perniagaan. Mereka berniaga berpandukan pengalaman yang diperoleh dalam kehidupan seharian.



Bagi orang Cina, sesuatu perniagaan yang dijalankan perlu praktikal dan tidak terlalu melecehkan.

Orang yang berniaga tidak boleh cerewet dan jika boleh, perlu berusaha mempermudahkan sesuatu perkara. Untuk menjadi peniaga yang baik dan berjaya, terdapat beberapa tip niaga orang Cina yang dapat dijadikan panduan serta pedoman.

Tip itu cukup senang tetapi bukan mudah hendak dilaksanakan. Tanpa sebarang tindakan, tip itu tidak akan berguna dan memberikan apa-apa manfaat kepada peniaga.


1. Peniaga perlu menunjukkan kejujuran dan keikhlasan semasa melaksanakan urus niaga.

2. Peniaga perlu mewujudkan kepercayaan dan ikatan mesra dengan pelanggan tidak kira pelanggan yang besar ataupun kecil dan yang tetap ataupun pelanggan baru.

3. Peniaga perlu melayan para pelanggannya dengan saksama kerana setiap daripada mereka adalah penting.

4. Peniaga tidak boleh menurut perasaan dan kehendak sendiri.

5. Peniaga perlu sentiasa memaniskan muka dan kaya dengan senyuman.

6. Peniaga tidal boleh marah dan menengking pelanggan.

7. Peniaga perlu akur dengan permintaan dan keperluan pelanggan.

8. Peniaga bukan tauke kerana bos yang sebenar adalah pelanggan.

9. Peniaga tidak boleh sombong, angkuh dan bongkak.

10. Peniaga perlu ringan tulang dan mudah menghulurkan bantuan.

11. Peniaga perlu bersedia memberikan perkhidmatan tambahan dan dalam konteks perniagaan runcit, menghantar barangan ke rumah pelanggan.

12. Peniaga tidak boleh ragu-ragu menjawab segala pertanyaan orang ramai.

13. Peniaga perlu menunjukkan beliau merupakan seorang yang serba tahu
terutamanya dalam bidang yang berkaitan dengan perniagaannya.

14. Peniaga perlu mengambil berat hal ehwal masyarakat dan isu semasa.

15. Peniaga perlu mempunyai kepekaan yang tinggi dan rasa simpati yang
mendalam pada pelanggannya.

16. Peniaga perlu menjadikan para pelanggan sebagai sahabat, bukannya pembeli yang dating dan pergi.

17. Peniaga tidak perlu kedekut memberikan diskaun, pujian dan penghargaan kepada pelanggan.

18. Peniaga tidak boleh mengambil cuti kecuali kecemasan dan ada urusan yang tidak dapat dielakkan.

19. Peniaga perlu bangun awal dan membuka perniagaannya secepat yang mungkin.

20. Peniaga perlu memberikan perkhidmatan yang cepat dan pantas serta jangan membiarkan pelanggan tertunggu-tunggu.

21. Peniaga perlu mudah dibawa, dibicara dan berunding.

22. Peniaga tidak boleh bersikap prejudis pada pelanggan dan orang ramai.

23. Peniaga kena sentiasa berfikiran terbuka dan positif.

24. Peniaga tidak boleh cepat melatah dan terburu-buru.

25. Peniaga perlu menunjukkan kepada pelanggan yang dia sentiasa sibuk.

26. Peniaga tidak boleh tidur semasa menjalankan urus niaga.

27. Peniaga perlu berusaha menimbulkan keceriaan, bukan mencetuskan kebosanan.

28. Peniaga perlu memastikan premisnya penuh dengan barangan dan tidak membiarkan ada ruang kosong.

29. Peniaga perlu memberikan kebebasan kepada pelanggan bagi membuat pilihan.

30. Peniaga jangan sesekali campur tangan dan membuat keputusan bagi pihak pelanggan kecuali jika diminta.

31. Peniaga perlu membuatkan pelanggan merasakan kehadiran mereka dialu-alukan.

32. Peniaga tidak boleh berkata tidak?kepada pelanggan.

33.Peniaga tidak boleh mewujudkan jurang dengan pelanggan apatah lagi menjadi kera sumbang.

34. Peniaga perlu berperanan sebagai peniaga, bukannya kaki umpat, kaki judi dan kaki arak.

35. Peniaga perlu belajar menggunakan wang dan meningkatkan kemahiran menabung.

36. Peniaga harus sentiasa menyediakan duit kecil untuk ditukar dengan para pelanggan.

37. Peniaga tidak boleh menunjuk-nunjuk kemewahannya di depan pelanggan kerana imej bukannya dating daripada perhiasan diri tetapi perkhidmatan yang
diberi.

38. Peniaga jangan sesekali makan di depan pelanggan kerana dianggap sebagai perbuatan yang tidak sopan. Pelanggan tidak suka.

39. Peniaga perlu menampal notis apabila premisnya ditutup untuk sementara waktu.

40. Peniaga jangan mencari musuh kerana ia tidak baik bagi perniagaan.

41. Peniaga jangan terlalu suka dan kerap bercakap berkenaan keuntungan.

42. Peniaga perlu tahu membezakan keuntungan jangka pendek dengan keuntungan jangka panjang.

43. Peniaga tidak boleh terlalu yakin. Kena juga berwaspada dan berjaga-jaga.

44. Peniaga sebaik-baiknya tidak menjadikan premis perniagaan sebagai tempat tinggal untuk keluarga bertandang dan bersembang.

45. Peniaga perlu menyimpan lebihan dan stok jualan supaya tidak berlaku kekurangan.

46. Peniaga perlu tepati janji dan menjelaskan hutang.

47. Peniaga tidak akan rugi jika memberikan sedikit insentif kepada pelanggan dalam bentuk potongan harga, hadiah ataupun menambahkan berat barangan
yang dibeli mereka.

48. Peniaga tidak boleh menipu kerana kepercayaan menjadi asas utama dalam perniagaan.

49. Peniaga tidak boleh menyalahkan orang lain apabila berlaku kerugian dan kecelakaan. Semuanya perlu diterima dengan hati yang cekal.

50. Peniaga perlu mewujudkan situasi menang-menang anatara dirinya dengan para pelanggan. Dengan itu, hubungan mereka akan berkekalan dan perniagaan akan dapat bertahan.

Dipetik daripada buku "Rahsia Bisnes Orang Cina" karya Ann Wan Seng.

Wednesday, June 1, 2011

Hai Kawan-kawan!!

Assalamualaikum..wbth..

Hari tuk tek dah start aku berjual keropok lekor ngan kentang spring kat depan rumah aku di Lot 151 Jalan Rentap Sarikei. Ngenang hari tuk tek cuti gawai juak, sempat berbeli bahan2 k berdagang & prepare sikit2 perhiasan di gerai walaupun sik seberapa. Jadi sesiapa yang lalu kat depan rumah aku, singgah2 lah sebentar orite. Hari tuk aku promosi harga kentang spring RM1.50 jak sebatang,...mun biasa aku jual kat Pasar Malam, yg besar aku jual RM2 dan yg kecik harganya RM1.50, murah kan? Harga promosi tuk aku buat sampei hari khamis jak, hari jumaat aku dah berdagang di Pasar Malam. Jadi jangan lepaskan peluang keemasan tuk untuk merasa keropok lekor dan kentang spring yang aku jual dgn harga promosi tuk ok. Rugi sik beli i cakap ngan u...yerdeh..
Hmm..apa gik owh, kali tuk malas nak berceloteh panjang, sempena cuti gawai tuk sik ada aktiviti, tuk lah aktiviti yang aku buat dari membuang masa pia ajak..dapat juwak hilangkan rasa bosan dok rumah betul sik, sambil ya dapat menjana pendapatan sampingan juak...lampu kelip dah di pasang keliling gerai aku, utk menceriakan lagik persekitaran gerai aku..huhuhu..so jemput2 lah bertandang yer..
Ok lah tuk ajak lah dolok buat kali tuk, nak cerita panjang2 , gua dah ketandusan idea..so, kelak2 kita cerita agik k..ce cite..cecite..

Alluussssss.....Toing!!..Toing!!